Il Rappresentante dei Lavoratori per la Sicurezza (R.L.S.) costituisce e rappresenta (unitamente al Datore di Lavoro –D.L. ed al Responsabile del Servizio di Prevenzione e Sicurezza – R.S.P.P.) una figura di primaria importanza nell’ambito della gestione della Salute e Sicurezza sui Luoghi di Lavoro, a tal punto che il Legislatore ne ha previsto l’Obbligo di Costituzione in tutte le Aziende, disciplinandone contestualmente Ruolo e Mansioni nel Testo Unico della Sicurezza sui Luoghi di Lavoro ( D.Lgs. 81/08 e ss.mm.ii.).

In tutte le Aziende, o Unità Produttive, Private e Pubbliche e a tutte le Tipologie di Rischio, è Obbligatoria la NOMINA del R.L.S. (Rappresentante dei Lavoratori per la Sicurezza), definito (dall’Art. 2,comma 1, lett. i) – D.Lgs. 81/08) ed individuato nell’ambito dell’Organizzazione Aziendale tra i Lavoratori con Contratto a Tempo Indeterminato.

Art. 2, comma 1, lett.i)- “il RLS è la persona eletta o designata per rappresentare i Lavoratori per quanto concerne gli aspetti della Salute e della sicurezza durante il Lavoro”

R.L.S. – FIGURE – NOMINA

In ambito D.Lgs. 81/08, vengono individuate tre distinte Figure di R.L.S., cotituite rispettivamente da:

1)- R.L.S. – AZIENDALE (Rappresentante dei Lavoratori per la Sicurezza Aziendale – R.L.S.), Figura che ai sensi dell’art. 47 del D.Lgs. 81/08, svolge il Ruolo di Rappresentante dei Lavoratori per la Sicurezza di una singola Azienda o singola Unità Produttiva e viene eletto o designato dall’Assemblea dei Lavoratori della medesima Azienda o Comparto Produttivo. Nelle Aziende o Unità Produttive che occupano più di 15 Lavoratori, il R.L.S.A., viene eletto o designato nell’ambito delle Rappresentanze Sindacali presenti nell’Azienda o, in mancanza di esse come sopra fra i Lavoratori dell’Azienda medesima.

1. R.L.S. – TERRITORIALE (Rappresentante dei Lavoratori per la Sicurezza Territoriale – R.L.S.T.), Figura che ai sensi dell’art. 47 del D.Lgs. 81/08, svolge il Ruolo di Rappresentante dei Lavoratori per la Sicurezza per le Aziende o Unità Produttive del Territorio o del comparto di competenza, nelle quali non sia stato eletto o designato il R.L.S. (art. 48, comma 1 del d.Lgs. 81/08).

Il R.L.S.-Territoriale., viene eletto o designato secondo le modalità previste dagli Accordi Collettivi a livello Nazionale Interconfederale o di Categoria che siano stati stipulati dalla Associazioni dei Datori di Lavoro e dei Lavoratori comparativamente più Rappresentative sul piano Nazionale, o in assenza di esse, mediante Decreto Ministeriale.

1. R.L.S. – PRODUTTIVO (Rappresentante dei Lavoratori per la Sicurezza di Sito Produttivo – R.L.S.P.), Figura, che ai sensi dell’art. 49 del D.Lgs. 81/08, svolge il Ruolo di Rappresentante dei Lavoratori per la Sicurezza nell’ambito di specifici contesti di produzione caratterizzati dalla copresenza di più Aziende o Cantieri.

Il R.L.S.P., è individuato fra coloro che sono stati nominati R.L.S. nelle varie Aziende Operanti nel Contesto Produttivo ed esercita le medesime funzioni affidate alle altre figure di rappresentanza, con l’aggiunta del compito di coordinare l’attività di tutti i R.L.S. nominati nell’ambito delle medesime Aziende del Sito Produttivo.

Il numero minimo di R.L.S., per ciascuna Azienda, premesso che può variare da una unità, al limite massimo eventualmente stabilito dalla Contrattazione Collettiva, viene determinato in base al numero dei Lavoratori dipendenti di ciascuna Azienda, ai sensi dell’art. 47, comma 7 del D.Lgs. 81/08, e precisamente, come segue:

a)- sino a 200 dipendenti è previsto minimo 1 R.L.S.;

b)- da 201 a 1.000 dipendenti sono previsti minimo 3 R.L.S.; c)- oltre 1.000 dipendenti sono previsti minimo 6 R.L.S..

Il R.L.S., per svolgere le proprie funzioni deve disporre di tempo, di spazi e di mezzi necessari al loro svolgimento senza subire riduzioni delle proprie competenze retributive e pregiudizio alcuno per quanto svolto. A garanzia delle proprie prerogative, il R.L.S., gode delle stesse “TUTELE” previste per legge per le Rappresentanze Sindacali.

COMPITI – ATTRIBUZIONI – DEL R.L.S.

Il testo Unico per la Sicurezza sul Lavoro (D.Lgs. 81/08), disciplina con l’art. 50, in termini dettagliati le Attribuzioni e Compiti del R.L.S., che sommariamente possiamo sintetizzare in cinque distinti aspetti, quali, Attribuzioni; Informazione; Formazione; Consultazione; Accesso, di seguito rispettivamente riportati.

1)- ATTRIBUZIONI – R.L.S. –

Il R.L.S., ha essenzialmente un Ruolo/Compito Consultivo in ordine alla valutazione dei rischi ed all’individuazione delle misure relative al servizio di prevenzione e protezione, unitamente a tutti gli altri adempimenti riguardanti e per i quali è coinvolto nell’ambito del servizio di prevenzione e protezione.

Per lo svolgimento del proprio ruolo, il R.L.S., è coinvolto in tutte le questioni attinenti la salute e la Sicurezza sui luoghi di lavoro, in particolare;

• ha diritto di accesso ai luoghi di lavoro;
  • è consultato preventivamente sulla valutazione dei rischi;
  • è consultato dal Datore di Lavoro (D.L.) sulla designazione del R.S.P.P. (Responsabile del Servizio di Prevenzione e Protezione), degli Addetti ai Servizi Antincendio e Primo Soccorso;
  • riceve le informazioni e la documentazione aziendale inerente la Valutazione dei rischi e le Misure di prevenzione relative, nonché quelle inerenti alle sostanze ed alle miscele pericolose, ale macchine, agli impianti, alla organizzazione e agli ambienti di lavoro, agli infortuni ed alle malattie professionali;
  • a diritto, previa specifica richiesta, alla consegna del DVR (Documento di

Valutazione Rischi) e del DUVRI (Documento di Valutazione Rischi da Interferenze). Ove richiesti, questi documenti devono essere consegnati tempestivamente in copia cartacea o su supporto informatico e devono essere resi disponibili su un PC Aziendale sempre accessibile.

2)- INFORMAZIONE – R.L.S. –

Il R.L.S., ha diritto di ricevere notizie, dati, documentazioni, contesti situazionali, organizzazione degli ambienti, infortuni, malattie professionali, etc. relativi alla realtà della propria Azienda, informazioni indispensabili e necessarie al fine di assicurare al Datore di Lavoro, una Consulenza ed un Servizio Qualificato e Costruttivo riguardante i temi e le scelte inerenti la Sicurezza e la Salute dei Lavoratori sui Luoghi di Lavoro.

3)- FORMAZIONE – R.L.S. –

Il R.L.S., ha diritto di essere adeguatamente Formato , da parte del Datore di Lavoro, in materia di Salute e Sicurezza, nei contenuti e negli obiettivi di cui all’art. 37, commi 10 e 11 del D.Lgs. 81/08, che rispettivamente stabiliscono:

• comma 10 – il R.L.S., ha diritto ad una Formazione particolare in materia di Salute e Sicurezza concernente i Rischi Specifici Esistenti negli ambiti in cui esercita la propria rappresentanza, tali da assegnarli adeguate competenze sulle principali tecniche di controllo e prevenzione degli stessi rischi”;
  • – comma -11 –“ le modalità, la durata ed i contenuti specifici della Formazione del R.L.S., sono stabiliti in sede di Contrattazione Collettiva Nazionale, nel rispetto dei seguenti contenutiminimi:

a)- principi giuridici Comunitari e Nazionali;

b)- legislazione generale e speciale in materia di Salute e sicurezza sul Lavoro;

c)- principali soggetti coinvolti e relativi obblighi; d)- definizione e individuazione dei fattori di rischio; e)- valutazione dei rischi;

f)- individuazione delle misure tecniche, organizzative e procedurali di previsione e protezione dei rischi;

g)- nozioni di tecnica delle comunicazioni.

La durata minima dei Corsi di Formazione per il R.L.S., è di 32 ore iniziali, di cui 12 ore sui rischi specifici presenti in Azienda e le conseguenti Misure di Prevenzione e Protezione adottate, con verifica di apprendimento. La Contrattazione Collettiva Nazionale disciplina le modalità dell’obbligo di aggiornamento periodico la cui durata non può essere inferiore a 4 ore annue per le Imprese che occupano da 15 a 50 Lavoratori ed a 8 ore annue per le Imprese che occupano più di 50Lavoratori”.

Detta Formazione è funzionale a gran parte delle Attività del R.L.S., riportate nel comma 1 dell’art. 50 del D.Lgs. 81/08, delle quali, di seguito ne evidenziamo alcune, e rispettivamente:

• promuovere l’elaborazione, l’individuazione e l’attuazione delle misure di prevenzione idonee a tutelare la Salute e l’integrità Fisica dei Lavoratori”;
  • formulare osservazioni in occasione di visite e verifiche effettuate dalle Autorità competenti, dalle quali è di normasentito”;
  • partecipare alle riunioni periodiche di cui all’art.35”;
  • fare proposte in merito alle attività alle attività diprevenzione”;
  • avvertire il Responsabile dell’Azienda dei rischi individuati nel corso delle sueattività”;
  • fare ricorso alle Autorità Competenti, qualora ritenesse che le misure di prevenzione e protezione dei rischi adottati dal Datore di Lavoro ed i mezzi impiegati per attuarle non fossero idonei a garantire la sicurezza e la salute durante illavoro”.

3)- CONSULTAZIONE – R.L.S. –

La Consultazione del R.L.S., da parte del Datore di Lavoro o Dirigente, costituisce il momento di maggiore utilizzo e valorizzazione di questa figura professionale sul piano operativo.

Nei casi previsti, (Art. 50, comma 1, lett. a); b; e c), essa e sempre obbligatoria ed in caso di inosservanza è prevista a carico del Datore di Lavoro o Dirigente una sanzione penale o amministrativa, secondo le modalità di cui all’art. 55 del D.Lgs. 81/08 (Sanzioni per il Datore di lavoro e il dirigente).

4)- ACCESSO – R.L.S. –

Il R.L.S., ha diritto di Accesso sia ai documenti custoditi presso l’Azienda (art. 18, comma 1, lett. o) e lett. p) ed art. 50, comma 4 e 5), nonché sui luoghi di Lavoro ai sensi dell’art. 50, comma 1, lett.a) del D.Lgs. 81/08.

Il DIRITTO DI ACCESSO ai Documenti custoditi presso l’Azienda nonché ai Luoghi di Lavoro, da parte del R.L.S., costituiscono, condizioni essenziali per poter interloquire compiutamente, con gli altri soggetti dell’Organizzazione Aziendale e devono, rispettivamente:

• garantire l’obbligo del segreto professionale da parte del R.L.S., sugli

aspetti relativi ai processi lavorativi aziendali, del segreto industriale ed al rispetto di privacy nei confronti di terzi;

• essere esercitato nel rispetto delle esigenze produttive dell’Azienda mediante preventiva segnalazione al Datore di lavoro;
  • non intralciare in nessun caso il normale svolgimento delle attività produttive.

– PROFILI DI RESPONSABILITA’ DEL R.L.S.-

Il D.Lgs. 81/08 non prescrive Sanzioni direttamente imputabili al RLS /né Aziendale né Territoriale) in quanto le sue funzioni sono meramente di carattere consultivo.

Ciò premesso, si specifica che ai sensi degli articoli n° 589 e n°590 del Codice Penale, in caso di Infortuni sul lavoro o di malattia Professionale, il R.L.S., qualora dovesse contravvenire colposamente a quanto di competenza, previsto dall’art. 50, comma 1 lett.n) “il R.L.S. ha l’obbligo di avvertire il Datore di Lavoro dei rischi individuati nel corso della sua attività”, è passibile di ipotesi di responsabilità (personale o concorrente con quella di altri soggetti) riconducibile, sotto il profilo di casualità giuridica, all’evento dannoso verificatosi.

-COMUNICAZIONE NOMINATIVO R.L.S. all’’I.N.A.I.L. –

Per le attività di cui all’art. 3, comma 1, del testo unico per la Sicurezza (D.Lgs. 81/08), il Datore di Lavoro, ha l’obbligo di comunicare annualmente all’INAIL, i nominativi dei propri R.L.S., in adempimento dell’art. 18, comma 1, lett. aa), che testualmente recita:

– “obbligo del Datore di Lavoro e del Dirigente di comunicare in via telematicaall’INAIL,nonchéperlorotramitealSistemaInformatico

Nazionale per la Prevenzione nei Luoghi di Lavoro di cui all’art. 8, in

caso di nuova elezione o designazione, i nominativi dei R.L.S. In fase di prima applicazione l’obbligo di comunicazione riguarda i nominativi dei R.L.S., già eletti odesignati.

Quanto sopra risulta confermato ed specificato nella circolare INAIL n° 11 del 10/02/2014.

COORDINAMENTO R.L.S./R.L.S.T.

Con riferimento a quanto sopra, preso atto del Ruolo/Importanza del R.L.S./R.L.S.T in ambito alla Gestione della Salute e Sicurezza del Lavoratori nei Luoghi di Lavoro, è auspicabile, con il supporto dei Diversi Soggetti Istituzionali interessati (INAIL, SAL, CPRT, ASSOCIAZIONI DI CATEGORIA, ORGANIZZAZIONI SINDACALI, ETC.) promuovere e

fornire agli R.L.S. strumenti idonei a facilitare e migliorare l’azione di loro pertinenza.

Sul piano organizzativo, la scelta più convincente (già operativa in altre realtà Nazionali ed Europee) risulta essere quella di favorire il Coordinamento dei R.L.S./R.L.S.T. a livello territoriale di tipo categoriale improntato a favorire e perseguire obiettivi comuni, quali:

• scambio di esperienze attraverso riunioni periodiche tra i R.L.S./R.L.S.T., appartenenti ad un medesimo settore produttivo al fine di mettere a confronto esperienze maturate all’interno delle singole realtà produttive;
  • formazione continua e crescita del gruppo sul piano delle conoscenze tecniche, delle competenze relazionali ed organizzative, delle conoscenze qualitative e quantitative relative ai danni per la salute e sicurezza dei lavoratori;

individuazione di soluzioni e risposte univoche relative alle problematiche comuni.

In una sola parola, lo scrivente convinto, che il problema, della Sicurezza e Salute dei Lavoratori sui Luoghi di Lavoro sia di natura CULTURALE, è necessario che tutti i Soggetti coinvolti ed interessati, seppure a diverso titolo, rendano operativa sul territorio una Vera Azione di Squadra avente come unico obiettivo comune, quello di attivare quanto di pertinenza alla tutela della Salute e della Sicurezza dei Lavoratori sui Luoghi di Lavoro.

Roma, 15/11/2018

CONSIGLIERE NAZIONALE “PRIMA”

Ing. Andrea RETUCCI

88 pensieri su “– R.L.S. -RAPPRESENTANTE DEI LAVORATORI PER LA SICUREZZA (D.Lgs. 81/2008 e ss.mm.ii.)-RUOLO – ATTRIBUZIONI – COMPITI – NEL SISTEMA SICUREZZA

• Aprile 21, 2021 alle 8:12 am
    Permalink

Quality content is the main to invite the visitors to pay a visit the web page,
    that’s what this website is providing.

• Aprile 21, 2021 alle 8:19 am
    Permalink

Hi there, the whole thing is going fine here and ofcourse every one is sharing facts, that’s genuinely
    excellent, keep up writing.

my blog post; 918kaya pc download – Roma,

• Aprile 21, 2021 alle 8:28 am
    Permalink

I constantly emailed this website post page to all my friends,
    since if like to read it then my links will too.

Also visit my homepage: Joker123 Slot

• Aprile 21, 2021 alle 9:13 am
    Permalink

I just could not leave your site prior to suggesting that I really enjoyed the usual info a person provide
    to your guests? Is gonna be again continuously in order to check up on new posts

my web page: ntc33 game

• Aprile 21, 2021 alle 10:09 am
    Permalink

I am extremely impressed together with your writing abilities
    and also with the structure in your weblog. Is this a paid topic or did you customize it yourself?
    Either way stay up the nice quality writing, it is uncommon to peer
    a nice blog like this one today..

Check out my web page: slot Wukong333

• Aprile 21, 2021 alle 10:29 am
    Permalink

Whats up very nice website!! Man .. Beautiful .. Amazing ..

I’ll bookmark your site and take the feeds also? I’m glad to seek out numerous helpful info right here in the post,
    we want work out more strategies in this regard,
    thanks for sharing. . . . . .

Check out my web-site home ok388 download

• Aprile 21, 2021 alle 10:37 am
    Permalink

blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some
    experience with something like this. Please let me know if you run into anything.
    I truly enjoy reading your blog and I look forward to
    your new updates.

my website; 3win8 android download

• Aprile 21, 2021 alle 11:20 am
    Permalink

I am really enjoying the theme/design of your website.
    Do you ever run into any web browser compatibility problems?
    A small number of my blog visitors have complained about
    my blog not operating correctly in Explorer but looks great
    in Firefox. Do you have any ideas to help fix this issue?

Here is my web page – joker888 download for android

• Aprile 21, 2021 alle 11:32 am
    Permalink

Thank you, I’ve just been looking for information about this topic for a while and yours is the
    greatest I have discovered so far. However, what about the bottom line?

Are you certain in regards to the supply?

Visit my page sky1388 slot game list

• Aprile 21, 2021 alle 12:07 pm
    Permalink

I have been exploring for a little bit for any high quality articles or
    weblog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I
    at last stumbled upon this web site. Reading this information So i’m satisfied to exhibit that I’ve
    an incredibly just right uncanny feeling I discovered exactly
    what I needed. I so much unquestionably will make sure to do not overlook this website and provides it a glance on a relentless basis.

my web-site; id Test love138

• Aprile 21, 2021 alle 12:27 pm
    Permalink

I’m not sure where you are getting your information, but great topic.
    I needs to spend some time learning more or understanding more.
    Thanks for excellent information I was looking for
    this info for my mission.

Feel free to surf to my homepage calibet android download

• Aprile 21, 2021 alle 12:29 pm
    Permalink

Quality articles or reviews is the secret to invite the users
    to pay a visit the web page, that’s what this web site is providing.

Feel free to surf to my blog post; 918kiss 2 slot

• Aprile 21, 2021 alle 1:04 pm
    Permalink

magnificent issues altogether, you just won a new reader.
    What could you recommend about your submit that you
    simply made some days in the past? Any certain?

My web-site :: greatwall99 slot game list (918kiss-m.com)

• Aprile 21, 2021 alle 1:27 pm
    Permalink

Hello there I am so grateful I found your web site, I really found you by mistake,
    while I was browsing on Yahoo for something else, Anyhow I am
    here now and would just like to say kudos for a
    tremendous post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to browse it all at the moment but I have book-marked it and
    also included your RSS feeds, so when I have time I will be back
    to read a great deal more, Please do keep up the superb jo.

My web page … kiosk mega888 vip

• Aprile 21, 2021 alle 1:43 pm
    Permalink

First of all I want to say wonderful blog! I had a
    quick question which I’d like to ask if you don’t mind.

I was curious to know how you center yourself
    and clear your thoughts prior to writing. I’ve had a hard time clearing my thoughts in getting my ideas out.
    I do enjoy writing but it just seems like the first
    10 to 15 minutes are generally lost simply just trying to figure out how to begin. Any
    suggestions or hints? Many thanks!

My web-site – id test mega888

• Aprile 21, 2021 alle 2:02 pm
    Permalink

Hi there to every body, it’s my first go to see of this weblog; this website carries remarkable and really fine stuff designed for readers.

Here is my site epicwin download ios – 918kiss-m.com

• Aprile 21, 2021 alle 2:37 pm
    Permalink

I’ve been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. Personally, if all
    site owners and bloggers made good content as you did, the net will be much more
    useful than ever before.

my homepage; Live22 Apk Login (918Kiss-M.Com)

• Aprile 21, 2021 alle 2:58 pm
    Permalink

Howdy this is kind of of off topic but I was wondering if
    blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
    I’m starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get guidance from someone with
    experience. Any help would be enormously appreciated!

My web-site … playboy2 demo id

• Aprile 21, 2021 alle 3:29 pm
    Permalink

This website was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped
    me. Cheers!

Feel free to visit my web-site: i ace333

• Aprile 21, 2021 alle 3:38 pm

Howdy I am so grateful I found your webpage, I really found
    you by mistake, while I was searching on Bing for something else, Anyways I am here now and
    would just like to say kudos for a tremendous post and a all round exciting blog
    (I also love the theme/design), I don’t have time
    to read through it all at the moment but I have saved it and
    also added your RSS feeds, so when I have time I will be back
    to read much more, Please do keep up the great work.

my web blog :: wm casino slot game list

• Aprile 21, 2021 alle 4:00 pm
    Permalink

I have been exploring for a little bit for any high
    quality articles or weblog posts in this kind of house . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website.
    Reading this info So i am glad to express that I’ve an incredibly excellent uncanny feeling I discovered just what I needed.
    I most indubitably will make certain to don?t fail to remember this website and give it a look on a relentless basis.

Also visit my web-site test id lpe88

• Aprile 21, 2021 alle 7:20 pm
    Permalink

Saya telah telah menjelajah online lebih dari 3 jam hari ini, namun saya tidak pernah
    menemukan artikel menarik seperti milik Anda. It’s cukup berharga bagi saya.
    Menurut pendapat saya , jika semua pemilik web dan blogger membuat
    konten yang baik seperti yang Anda lakukan, internet akan menjadi lebih berguna dari sebelumnya.

Take a look at my page: Joker123 ninja

• Aprile 22, 2021 alle 6:07 am
    Permalink

I used to be recommended this blog by means of my
    cousin. I’m not positive whether this submit is written by way of him as nobody else recognize such specified approximately my trouble.

You are wonderful! Thank you!

Check out my web page … http://www.sidehustleads.com

• Aprile 23, 2021 alle 10:13 pm
    Permalink

Wow! This blog looks exactly like my old one! It’s on a entirely different subject
    but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of
    colors!

Here is my web-site: equipifieds.com

• Aprile 25, 2021 alle 4:24 am
    Permalink

Can I simply say what a relief to discover an individual who truly understands what they’re discussing on the net.
    You actually know how to bring a problem to light and make it
    important. More and more people must read this and understand this side
    of your story. It’s surprising you’re not more popular because you most certainly have the gift.

my web page – http://www.bagleylawnservices.com

• Aprile 25, 2021 alle 4:47 am
    Permalink

My spouse and I stumbled over here by a different website and thought I might check things out.

I like what I see so i am just following you. Look forward to going
    over your web page for a second time.

Also visit my blog post http://www.crossstate.org

• Aprile 26, 2021 alle 12:38 pm
    Permalink

Hello. magnificent job. I did not anticipate this.
    This is a impressive story. Thanks!

Here is my homepage :: Phillipp

• Maggio 8, 2021 alle 6:03 am
    Permalink

Undeniably believe that which you said. Your
    favorite reason seemed to be on the net the easiest thing
    to be aware of. I say to you, I definitely
    get irked while people consider worries that they plainly don’t know about.

You managed to hit the nail upon the top
    as well as defined out the whole thing without having side effect ,
    people can take a signal. Will likely be back to get
    more. Thanks

• Giugno 21, 2021 alle 1:25 pm
    Permalink

I’m really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any browser compatibility
    issues? A small number of my blog readers have complained about my blog not
    working correctly in Explorer but looks great
    in Chrome. Do you have any recommendations to help fix
    this problem?

my homepage – http://chengdian.cc/

• Giugno 21, 2021 alle 11:53 pm
    Permalink

Thank you for your site post. Jones and I are actually saving for our new guide
    on this theme and your writing has made us all to save our money.
    Your ideas really responded all our queries. In fact, more
    than what we had thought of prior to when we came upon your amazing blog.
    We no longer nurture doubts as well as a troubled mind because you have actually attended
    to our own needs in this post. Thanks

Also visit my web site – lovegamematch.com

• Luglio 1, 2021 alle 3:26 am
    Permalink

Your method of describing all in this piece of writing
    is genuinely good, all be capable of effortlessly be aware of it, Thanks a lot.

• Luglio 9, 2021 alle 5:00 am
    Permalink

You could definitely see your expertise in the work
    you write. The arena hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to mention how they believe.
    At all times go after your heart.

Visit my page :: Slimingo Keto Pills

• Luglio 12, 2021 alle 1:38 am
    Permalink

Great post! We will be linking to this particularly
    great content on our website. Keep up the great writing.

Feel free to visit my website; Body Core Keto

• Luglio 12, 2021 alle 10:05 am
    Permalink

Its like you read my mind! You seem to know so much about this,
    like you wrote the book in it or something.
    I think that you can do with a few pics to drive the message home a bit,
    but other than that, this is excellent blog. A fantastic read.
    I’ll definitely be back.

• Luglio 17, 2021 alle 12:37 pm
    Permalink

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I
    could add to my blog that automatically tweet
    my newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for quite
    some time and was hoping maybe you would have some experience with something
    like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy
    reading your blog and I look forward to your new updates.

Also visit my webpage … live22 apk free download (xe88-my.com)

• Luglio 19, 2021 alle 2:00 am
    Permalink

It’s actually very difficult in this busy life to
    listen news on Television, so I simply use world wide web for that purpose, and obtain the most recent
    news.

My web-site: Slimingo

• Luglio 19, 2021 alle 6:37 am
    Permalink

Hello, i feel that i noticed you visited my blog thus i
    got here to return the prefer?.I’m attempting to in finding issues to improve my web site!I assume its good enough to use
    a few of your ideas!!

• Luglio 19, 2021 alle 7:58 am
    Permalink

Hi there! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?

My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to
    no back up. Do you have any methods to prevent hackers?

• Luglio 19, 2021 alle 8:20 am
    Permalink

naturally like your web-site but you need to check the spelling on several
    of your posts. A number of them are rife with spelling
    issues and I to find it very bothersome to tell the truth then again I’ll definitely come again again.

• Luglio 19, 2021 alle 9:18 am
    Permalink

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post and also the rest of the website
    is extremely good.

• Luglio 19, 2021 alle 11:28 am
    Permalink

Can I simply just say what a comfort to discover somebody
    that genuinely knows what they are discussing online.

You definitely understand how to bring an issue to light and make it important.
    A lot more people must read this and understand this side of your story.
    I was surprised you aren’t more popular given that you surely have the gift.

• Luglio 19, 2021 alle 12:11 pm
    Permalink

I’m impressed, I must say. Seldom do I come across a blog that’s both equally educative and amusing, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head.
    The issue is an issue that too few men and women are speaking
    intelligently about. I’m very happy I found this during my hunt for something relating to this.

• Luglio 19, 2021 alle 1:23 pm
    Permalink

Heya i am for the first time here. I came across this board and
    I in finding It truly useful & it helped me out much.

I hope to present one thing again and help others like you aided me.

• Luglio 19, 2021 alle 1:41 pm
    Permalink

Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you
    relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste
    your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us
    something informative to read?

• Luglio 19, 2021 alle 2:48 pm
    Permalink

This site truly has all of the information and facts I needed about this
    subject and didn’t know who to ask.

• Luglio 19, 2021 alle 5:47 pm
    Permalink

I like the helpful information you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here frequently.

I’m quite sure I will learn many new stuff right here!
    Good luck for the next!

• Luglio 19, 2021 alle 6:03 pm
    Permalink

Whats up this is kind of of off topic but I was wanting to know if blogs
    use WYSIWYG editors or if you have to manually
    code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding experience
    so I wanted to get guidance from someone with experience.

Any help would be enormously appreciated!

• Luglio 19, 2021 alle 6:20 pm
    Permalink

Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to far added agreeable from you!
    However, how could we communicate?

• Luglio 19, 2021 alle 8:25 pm
    Permalink

I’m now not positive the place you’re getting your info, but great topic.

I needs to spend some time finding out much more or understanding more.
    Thank you for wonderful information I used to be in search of this info for my mission.

• Luglio 19, 2021 alle 8:59 pm
    Permalink

First of all I would like to say awesome blog! I had a quick question which I’d like
    to ask if you do not mind. I was curious to find out how you
    center yourself and clear your head prior to writing. I’ve had a hard time clearing my thoughts in getting my ideas out.
    I truly do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are wasted just trying to figure out how to begin. Any ideas or
    tips? Cheers!

• Luglio 19, 2021 alle 9:23 pm
    Permalink

Thanks to my father who informed me about this website, this webpage
    is really awesome.

• Luglio 19, 2021 alle 9:52 pm
    Permalink

Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was
    just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you protect against it, any plugin or anything you can suggest?
    I get so much lately it’s driving me mad so any help is very much appreciated.

• Luglio 19, 2021 alle 9:59 pm
    Permalink

Great goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just extremely excellent.
    I actually like what you have acquired here, certainly like what you are saying and the way in which you say it.
    You make it entertaining and you still take care of to keep it smart.
    I can’t wait to read much more from you. This is really a great website.

• Luglio 19, 2021 alle 10:56 pm
    Permalink

I love what you guys are usually up too. This kind of clever work and exposure!

Keep up the awesome works guys I’ve added you guys to my personal blogroll.

• Luglio 19, 2021 alle 11:01 pm
    Permalink

Somebody essentially assist to make seriously articles I would state.
    This is the first time I frequented your website page
    and so far? I surprised with the analysis you made to create this particular submit extraordinary.
    Fantastic process!

• Luglio 19, 2021 alle 11:47 pm
    Permalink

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time
    and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy
    reading your blog and I look forward to your new updates.

• Luglio 19, 2021 alle 11:51 pm
    Permalink

Does your website have a contact page? I’m having problems locating
    it but, I’d like to send you an e-mail. I’ve got some recommendations for your blog you might be interested in hearing.
    Either way, great website and I look forward to seeing it
    improve over time.

• Luglio 20, 2021 alle 12:56 am
    Permalink

I’m extremely impressed together with your writing abilities as well as with the
    layout to your blog. Is that this a paid topic or
    did you modify it your self? Either way keep up the
    excellent high quality writing, it is rare to look a nice blog like this one these days..

• Luglio 20, 2021 alle 1:16 am
    Permalink

Hi mates, how is everything, and what you want to say about this post, in my view its actually remarkable designed for me.

• Luglio 20, 2021 alle 1:47 am
    Permalink

Hello, I read your new stuff like every week. Your humoristic style is awesome,
    keep it up!

• Luglio 20, 2021 alle 5:14 am
    Permalink

I do not even know how I stopped up right here, however
    I believed this put up used to be great. I don’t recognize who you’re but certainly you’re going to a well-known blogger for those who are not already.
    Cheers!

• Luglio 20, 2021 alle 8:42 am
    Permalink

Hi my family member! I wish to say that this article is
    awesome, nice written and come with approximately
    all significant infos. I’d like to peer extra posts like this .

• Luglio 20, 2021 alle 11:07 am
    Permalink

Cool blog! Is your theme custom made or did you download
    it from somewhere? A theme like yours with
    a few simple adjustements would really make my blog jump out.
    Please let me know where you got your theme. Thank you

• Luglio 20, 2021 alle 11:34 am
    Permalink

Hurrah, that’s what I was seeking for, what a information! existing here
    at this weblog, thanks admin of this site.

• Luglio 20, 2021 alle 3:15 pm
    Permalink

I was very happy to uncover this website. I wanted to thank you for ones time for this wonderful read!!

I definitely really liked every bit of it and I have you book-marked to see new information in your blog.

• Luglio 20, 2021 alle 6:27 pm
    Permalink

It’s fantastic that you are getting ideas from this piece of writing as well as from our dialogue made at this time.

• Luglio 20, 2021 alle 7:06 pm
    Permalink

Thank you for some other informative website. The place else could I
    am getting that kind of information written in such a perfect
    manner? I have a challenge that I am just now operating on, and I have been on the look out
    for such information.

• Luglio 21, 2021 alle 12:41 am
    Permalink

I really like it whenever people come together and share views.
    Great site, stick with it!

• Luglio 21, 2021 alle 3:49 am

Hello! Someone in my Facebook group shared this site with
    us so I came to look it over. I’m definitely loving
    the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers!
    Wonderful blog and terrific design and style.

• Luglio 21, 2021 alle 5:27 am
    Permalink

My partner and I stumbled over here by a different website and thought
    I should check things out. I like what I see so now i’m following
    you. Look forward to looking over your web page repeatedly.

• Luglio 25, 2021 alle 12:36 pm
    Permalink

Hi, yup this paragraph is in fact fastidious and I have learned lot of things from it concerning blogging.

thanks.

• Luglio 27, 2021 alle 4:53 am
    Permalink

I’m now not sure where you are getting your info, however great topic.
    I needs to spend some time studying much more or figuring out more.
    Thank you for fantastic info I used to be looking for this info
    for my mission.